Det där med att ta ut saker i förskott...

Fantasiska fredagen slutade som en riktig fiaskofredag! Vendela vaknade vid 23 och sen var hon igång till närmare 03. Jag vet betydligt roligare saker man kan ägna fyra timmar av en fredagsnatt åt än att försöka få en 2-åring att sova.

Hon brukar aldrig vakna på natten och gör hon för ovanlighetens skull det brukar det gå att ge henne lite vatten så somnar hon om igen. Men nu gick ingenting. Efter att hon gråtit sönder sig i sängen fick hon komma upp en stund och sitta i soffan med Richard. Sen tillbaka i sängen - omöjligt! Vi gick och la oss runt halv ett och då fick hon försöka sova med oss - omöjligt! Tillbaka i egen säng - omöjligt! I vår säng igen, låg stilla en stund, sen ville hon till sin säng. Med sig i sängen fick hon en hel uppsjö med grejer från leksaksservisen och dem lekte hon med i över en timme innan hon gnällde lite, fick sakerna bortplockade, ny blöja och sen la sig och läste en bok innan hon äntligen somnade.

Det är verkligen svårt det där med hur man ska göra när barn vaknar på natten. En del tar upp dem i sin egen säng och låter dem sova vidare där. Men jag vill inte ha barn i sängen på natten (det är illa nog med Tuborg som vräker sig över mer än hälften). Sen säger andra att man aldrig ska ta upp barnet ur sängen på natten. Men när man väl står där med ett jätteledset barn så är det inte så enkelt att göra nånting. Särskilt inte om man dessutom är dödstrött och bara längtar efter att få sova själv. Vendela fick komma upp igår, men skulle hon vakna flera nätter i rad skulle hon få ligga kvar och jag skulle lägga mig på en madrass bredvid. Vi kan ju inte ha lekstund varenda natt!

Nu sover hon än så länge. Får se hur det slutar, men i natt tänker iallafall jag köra i proppar i öronen och låta Richard springa upp till henne ifall hon vaknar.

Idag har jag känt mig som en sån där grymt dålig mamma. Jag fick sovmorgon till tio, sen åt vi en lång brunch tillsammans med massor av bus, men efter att Vendela sovit middag skickade vi iväg henne till faster och farmor och farfar. Sen ägnade jag hela dagen åt att räkna den där fördömda matten och jag skulle så mycket hellre vilja vara med min lilla Skrutt! Visserligen har vädret varit skit, men vi kunde ha åkt till något lekland eller lekt med lera, bakat eller ritat. 

Jag får ta igen det imorrn! Då tänker jag inte plugga en sekund utan bara leka med henne hela dagen. Det går förresten skit med matten så jag vet inte om det är värt all tid jag lägger ner... 

Nu ska jag ge mig på lite mer sinus och cosinus innan jag lägger mig. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0