En sorgens dag

Idag fick vi en rejäl sovmorgon! Både jag och Richard är ena riktiga sjusovare om vi får chansen och det är knappast så att vi ställer klockan när vi är lediga, utan Vendela får vara vår väckarklocka. Fast imorse var det hemtelefonen som väckte oss - klockan 11.15! Herregud! Ungen är ju ingen väckarklocka att lita på direkt!

När vi la oss igår stod det att tio döda ungdomar hittats på ön i Norge. Det kändes lite lugnare att lägga sig med de uppgifter, tidigare under kvällen hade ju siffrorna varit mellan 25 och 30! Vilken chock sen att vakna upp idag och se att antalet döda överstiger 80 personer! Det är helt fruktansvärt!

Hela dagen har kantats av en dyster stämning. Facebook känns lite mörkare än vanligt och tårarna är lite närmare kinden är vanligt. Jag kände visserligen ingen av de som dog, men jag känner verkligen med dem och deras familjer. Jag är vanligen inte för dödsstraff, men i vissa lägen kan jag tycka att det vore lämpligt med ett straff där den skyldiga torteras ihjäl. Den här händelsen är ett sådant läge. Jag brukar fundera över vem som egentligen har rätt att utföra den handling som gör att en annan människa dör (injicera det dödande medlet, trycka på knappen som gör att luckan i golvet öppnas osv), men nu finns det många som skulle kunna ha den rätten; de som överlevde och förlorade sina vänner eller de föräldrar, syskon och partners som förlorade sina älskade. Det fanns väl till och med barn som förlorade sina föräldrar!

Jag ryser när jag tittar på intervjuer på Aftonbladet och hör hur de unga sprang eller simmade för sina liv. Det är verkligen fruktansvärt hur en människa kan vara så sjuk och kallblodig!

Förutom att med jämna mellanrum uppdatera aftonbladets hemsida har jag faktiskt lyckats plugga lite grann.

På eftermiddagen tog vi en tur till centrum för att käka glass och handla till kvällens middag som bestod av grillade karré.

Nu på kvällen har jag spelat alfapet och druckit milkshake. Jag har blivit lite av en sucker för milkshakes! Bäst att göra en till tror jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0