Härliga sommardag!

Jag har verkligen svårt att koppla av. Det är så mycket jag skulle vilja göra. Plantera häck, rensa garderober, sortera papper, måla huset, strukturera upp i tvättstugan, tvätta fönstren och gärna städa hela huset in i minsta vrå. Varför kan jag inte bara strunta i allt sånt och leva här och nu? Ingen bryr sig om det ligger damm på insidan av kontakterna. Inte ens jag, men ändå vill jag ta bort det?

Alla såna här "tvångstankar" gör att jag har svårt att njuta av här och nu.

Idag började vi dagen vid tio, tog en tur ner till centrum med Edwin och Cissi för att köpa solkräm och picknicklunch. Sen promenerade vi till Lilla Ekilla för en härlig dag på stranden. Det var urmysigt! Lagom varmt, barnen lekte och till och med jag doppade mig, trots att jag inte hade några badkläder.

Efter två timmar började jag packa ihop grejerna och då gick Vendela plötsligt ut efter en boll som åkte allt längre ut i vattnet. Det blev lite väl djupt och jag började gå efter henne innan det blev alldeles för djupt. Men precis då föll hon och hamnade såklart under vattnet utan att kunna ta sig upp. Det var några läskiga sekunder (eller hundradelar, jag vet inte riktigt) innan jag fick upp henne. Då var hon superledsen, men hostade ingenting så hon andades inte in något vatten utan stängde förmodligen igen allt som vid ett vanligt dyk som vi gjort i babysimmet. Men läskigt var det iallafall och ledsen blev hon. Och jag kände mig som en väldigt dålig mamma!

Sen vägrade hon att vara mer i vattnet och det kändes ju inte som ett så bra avslut på dagen. Hon gick iallafall de sista stegen till stranden själv. Vi får se till att åka och bada snart igen så hon inte blir rädd för vattnet.

Promenaden hem var inte lika rolig som promenaden dit. Dels var jag dyngsur i kläderna efter att ha dragit upp Vendela, dels var vi trötta efter flera timmar i solen och dels består hemvägen av betydligt fler uppförsbackar än ditvägen!

Men trevligt var det iallafall och skönt avkoppling. Väl hemma fick jag såklart en släng ångest över att jag ägnat dagen åt "meningslöst" badande istället för att röja diskbänken eller nåt annat vettig. Måste nog jobba på det där, vad är vitsen med semester om man ändå inte får känna sig fri och ledig?

Nu ska jag gå och lägga mig. Min förkylning är irriterande och nästäppan gör mig tokig!

Nya tag imorrn!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0