Det är över!

Äntligen! Nu har jag skrivit tentan och kan leka lite människa ett tag framöver!

Jag har inte en susning om hur resultatet blir, för det kändes ruskigt lätt, vilket jag inte ser som ett gott tecken. Dock bjöd skrivningen på en hel del hjärtklappning! Den första när jag insåg att skiten var på engelska! Bara att försöka traggla sig igenom. Det gick rätt bra och jag kände att jag hade gott om tid. Sen fastnade jag på ordet "shallow end" som handlade om något med en simbassäng och då var jag helt lost! Så då frågade jag en av vakterna om det möjligen inte fanns en svensk version av tentan för jag tyckte att det var lite märkligt att jag i en kurs som gått på svenska skulle skriva en tenta på engelska. Men icke! Det vara bara att försöka räkna ut något ändå. Sagt och gjort - jag bestämde att "shallow end" betydde grund del (vilket efteråt visade sig vara korrekt). 

När klockan var elva och det var två timmar kvar kände jag mig rätt nöjd med att ha svarat på ungefär hälften av uppgifterna så då räknade jag ihop poängen och fick hjärtklappning nr 2 - jag var ju inte ens i närheten av godkänt!! Panik igen! När jag räknade ihop den totala poängen på tentan fick jag den till 18. För att kunna få högsta betyg behövde man 22 poäng. Märkligt! Så då frågade jag tentavakten igen om det verkligen inte var så att jag skulle få fler papper? Och självklart hade jag rätt! Tre jävla papper hade hon missat i kuvertet! Den andra sidan på den engelska versionen och två sidor med provet på svenska! Dags för hjärtklappning nr 3! Jag hade ju lagt upp en tidplan för den sidan jag fått och nu skulle jag plötsligt hinna med en hel sida till! 

Nu tror jag inte att vaktens klantandet kommer att påverka min chans att få godkänt, men jag blev grymt stressad och orkade inte ens försöka mig på två av frågorna på den andra sidan för orden bara blandades ihop och jag förstod ingenting mitt i min blackout. Visst är det mänskligt att fela, det säger jag ingenting om, men om jag en gång frågar efter fler papper så borde hon väl iallafall ha tittat efter? Särskilt när det faktiskt gäller något så (nästan) livsavgörande som en tenta. Nu har jag en chans till på just den här i augusit, men hade detta hänt på förra tentan och jag hade kört på den så skulle hela min lärarexamen ha förskjutits ett helt år. Mindre roligt! 

Men nu är det inte så och jag är egentligen inte irriterad. 

Nu när ett ångestmoment är avklarat så har jag några till hängande över mig innan jag kan slappna av på riktigt. Dessa är betygssättningen i mattekurserna. Idag mailade en massa matteelever för att påminna dem om att de har någon enstaka uppgift kvar att lämna in för att kunna få G på kursen som avslutades i februari. En ren vänlighetsgest av mig, inget jag måste göra och inget som egentligen påverkar mig, bara eleverna och deras betyg. Och vad händer? Jo, min mail bombas av otrevliga mail från den ena eleven efter den andra! Jag vill bara gömma mig under täcket och aldrig mer krypa fram!

När sommarlovet sen äntligen är här då ska jag bara vara ledig! Kanske ska jag påbörja mitt examensarbete så att jag på heltid kan ägna mig åt höstens mattekurser sen när det är dags. 

Förutom examensarbetet så har jag en rätt lång to do-lista: 
Måla huset
Rensa i förrådet, tvättstugan och de andra rummen där nere
Laga punkan på min cykel
Plantera häck
Bygga altan
Snygga till rabatterna och slänterna
Tvätta fönstren
Sy gardiner
Måla om i sovrummet
Måla om luckorna i köket

Det vore himla skönt om allt det här blev gjort också. Men jag är redo för en fri sommar, med mycket tid hemma tillsammans med världens finaste Skrutt!

Godnatt! Imorrn ska jag hämta en häst till Emma!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0