En dag i huvudstaden

Imorse ställde vi klockan för att kunna hinna med ett bra tåg. Dock är jag tidsoptimist när det handlar om att få sova, och någon som är ännu värre är Richard! "Det tar tjugo minuter för mig att duscha". Jo, pyttsan!

Vendela sov också på morgonen såklart och vaknade inte förrän vi väckte henne och då var klockan efter åtta. Det slår aldrig fel, barn sover hur länge som helst de dagar de måste upp! Hon hade säkert sovit till tio om hon hade fått...

Hur som helst, det blev BRÅTTOM till tåget, men vi hann med det. Jag hade föreställt mig en mysig tågresa a la Lotta på Bråkmakargatan, men Vendela verkar inte ha sett den filmen tillräckligt många gånger än... Hon var ändå snäll som alltid, men bra mycket myror i brallan blev det!

Väl i den stora staden åkte vi spårvagn och sen var det Skansen som gällde. Jag kan inte minnas att jag har varit där under hösten tidigare, och jag kan heller inte minnas att jag nånsin sett djuren så aktiva som idag, förmodligen för att det inte är högsommarvarmt. Både vargar och lodjur busade omkring och Vendela såg dem självklart som hundar och katter ;-)

Vi gick runt i nästan tre timmar, med en kort lunchpaus bestående av korv och varm choklad utomhus. Vendela fascinerades av djuren och lekte i lekparken. Lillskansen byggs om, så vi såg inga smådjur, men de stora var inte så dumma de heller. Vi gick heller inte in på Akvariet, utan tog istället djurgårdsfärjan till Slussen och strosade runt i gamla stan. Vendela somnade så fort vi kom ombord på båten och vaknade nån timme senare när vi satt på ett café och fördrev tiden i väntan på att restaurangen (Bamboo city med mongolisk buffé) skulle öppna.

Klockan fyra blev de sen dags för middag och jag håller ärligt talat fortfarande på att försöka känna mig tillräckligt omätt för att orka andas smärtfritt. Eftersom prisskillnaden på att äta från en buffé eller från alla tre bufféer (mongolisk, kinesisk och sushi) bara var 8 kronor så körde vi på stort. Och gudars vad mycket mat det blev! Vendela åt fyra sushibitar, ett kycklingspett, två vårrullar, en massa minimajs och glass till efterrätt. Själv orkade jag ingen efterrätt, så förstå hur illa det var! Tror aldrig att jag nobbat friterad banan när chansen funnits att få en..

Vägen hem gick jättebra och Vendela somnade som en stock efter att ha varvat ner lite till en Emil-film. Hon var verkligen superduktig hela dagen (som vanligt)!

Nu funderar jag starkt på att ta mig an det här förfärliga arbetsrummet. Jag har ett rätt stort skrivbord och travarna med böcker, papper, pärmar, tidningar och mappar är nu högre än datorn, så jag känner mig lite lätt instängd. Dessutom är det svårt att hitta något, och svårt att få plats till att plugga eller jobba... Motivationen är noll, men det måste nog bli gjort...

Godnatt mina vänner och tack för kommentarerna för gårdagens inlägg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0