Den vakna ungen

Undrar om man nånsin förstår sig på barn? Vendela har ju sen hon föddes haft ett extremt behov av sömn. När hon var riktigt liten sov hon betydligt mer än de timmar som enligt tabellerna på öppna förskolan var "normalt". Senast på jullovet visade hon sitt sömnbehov genom att somna vi åtta på kvällen och sova så länge som fram till tio nästa morgon. Utan ett pip under hela natten!

Kanske sparade hon ihop så mycket sömn under sina första år att hon nu behöver sova mindre för att kompensera? Oavsett anledning så sover hon inte mycket nu. Hon är vaken till nio, tio om kvällarna och vaknar klockan sex, pigg som en mört! Sen håller hon igång hela dagen och sover max en timme efter lunch. Hon är aldrig gnällig eller visar minsta tecken på att hon är trött så hon behöver uppenbarligen inte sova mer. Men det behöver jag! De kvällar hon somnar tio hinner man själv ju inte få ihop sina åtta timmar under natten när hon själv bara sover åtta timmar. Så man kan ju lätt säga att jag är lite seg om dagarna. Dessutom vaknar hon ju flera gånger per natt. Payback time för alla långa ostörda nätter vi haft hittills antar jag..

Lite har hänt under veckan, men jag behöver komma i säng så jag berättar en annan dag.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0