Söndagsutflykt

Idag hade jag så där stora fantastiska familjeplaner med vinterpromenad, varm choklad och korvgrillning. Men det blir ju sällan som jag tänkt mig...

Vi började med en tur till Coop där vi skulle köpa en verktygsbänk till Vendela. Efter ett tips från Cissi igår så var det halva priset på såna. Dessutom skulle vi ändå köpa korv med bröd till den mysiga utflykten.

Det var halva priset på en himla massa bra grejer. Verktygsbänken kostade 150 kr, helt okej pris! Den här gången var det inte jag som blev besatt av billiga leksaker, utan det var faktiskt Richard. Han föreslog en massa saker som vi borde köpa, men det mesta var nog för lite mindre barn. Däremot blev det ett dockskåp från Lundby för 250 kr. Hon kommer inte att få det nu, utan vi sparar det tills hon är stor nog att förstå grejen med det. Kikade in på lekmer.se och där kostade ett exakt likadant 599 på rea, ordpris var 899.

Självklart glömde vi ju att handla dricka till utflykten så jag gick in igen och då var kassaköerna hur långa som helst! Och självklart hade människan framför mig inte tillräckligt med pengar att betala med, så det blev en massa strul. Men sen bar det av till Kungsängen och Lillsjön. 

Vi gick upp på något som kallas Lillsjötoppen, ett gammalt sopberg som fräschats upp med grillplats och ett fint konstgjort vattenfall. Tanken var att vi skulle plocka en cache också, men jag hittade den aldrig. Måste nog träna upp mig lite i geocachandet så jag är lite mer van att leta med gps:n.

Väl på toppen var det iallafall jättefint med en fantastisk utsikt åt alla håll. Det fanns en igenfrusen damm som Vendela "åkte skridskor" på. Grillplatsen var också fin och hade förmodligen varit ännu finare om vi hade haft med oss ved. Det fanns lite halveldade vedträn som vi försökte få fjutt på, men varken jag och Richard tycks ha någon talang som pyroman. Så det blev bara bullar med varm oboy, korven fick följa med hem igen. Synd, för det är verkligen mysigt att grilla korv när det är kallt ute. Ännu tristare kändes det när vi gick nedåt igen och då gick förbi en hög med ved som förmodligen var avsedda att användas till grillplatsen.

Lunchen blev istället på Gyllene måsen och sen åkte vi hem.

Väl hemma sov både jag och Vendela en stund på eftermiddagen och sen har vi lekt nere i gillestugan.

Precis innan hon skulle lägga sig fick hon några godisar och tittade på Ponnyakuten tillsammans med mig. När Richard skulle ge henne godisarna råkade han välta ner ett paket vaniljsocker och det landade på sidan på bänken nedanför och självklart flög halva innehållet ut som ett stort rökmoln. Precis i Vendelas ansikte! Hon hade vaniljsocker i hela ansiktet och håret och såg hysteriskt rolig ut. Jag skrattade så jag grät, men stackars barnet grät av andra orsaker. Fast sen skrattade hon också när hon såg sig själv i spegeln. Jag orkade inte bada henne så jag drog bara igenom håret med lite vatten. Det resulterade i att hon nu har stenhårt hår och ser ut som Elvis. Men det gör inget, hon kommer att vara hemma imorgon så hon kan duscha imorrn kväll istället. Både hon och jag är på väg att bli förkylda så vi är hemma och kurerar oss. Jag ska dessutom försöka få en tid till vårdcentralen för ordentlig migränutredning.

När skuttfia väl kommit i säng tog hon sig ur den rätt fort genom att klättra över spjälorna och ramla på golvet. Mindre roligt och jag ville egentligen byta bort spjälsängen under jullovet, men hon fick inte sin nya säng förrän i slutet och då föll det bort. Så då tänkte vi att vi skulle vänta till sportlovet, men nu får nog sängbytet ske redan imorrn.

Nu ska jag jobba lite innan jag kryper i säng.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0