Vår fina unge!

Idag visade Vendela prov på att hon kan räkna ända till tio alldeles själv. Tidigare har hon fastnat på "en tå, en tå, en tå" och har man hjälpt henne till tre så har hon kunnat räkna vidare till åtta, ibland nio, men idag räknade hon helt själv till tio. Fantastiskt! Sen vid middagsbordet satt hon och räknade upp en himla massa barn och fröknar från dagis. Det är lite svårt att veta vem hon egentligen menar när hon inte pratar så tydligt och vi inte kan allas namn, men de flesta förstod vi. Sötast var när hon sa "Ann-i-ta" för Annika och "Niiin" för Caroline, hennes två fröknar. Hon är så roligt när hon måste ta en paus mellan delarna av orden för att kunna forma om munnen. Som när hon säger bajskorv, då blir det "bas (paus) kojv".

Natten till idag var väl inte den roligaste. Vendela vaknade en massa gånger och ville inte somna om så jag la mig bredvid henne igen. Sen vaknade hon vid sex och hade sovit klart. Nog för att jag är medveten om att barn vaknar tidigt, men det är ju en fördel om de först sovit ordentligt på natten. Så idag har hon fått begränsad sovtid till en timme, vilket gjorde att hon somnade ordentligt nu på kvällen. Får se hur natten blir.

Dagen idag har varit precis så där härligt ledig som jag önskade. Vi åkte till Ica och handlade på förmiddagen, bjöd hit moster Emma på lunch, bakade cupcakes och bjöd sen hit Isabelle, Sebastian och Linda på eftermiddagen för en fikastund. Vendela var väldigt fascinerad av söta Sebastian och hon klappade honom och busade med honom så att han skrattade. Han fick tag i hennes hår en gång och ryckte rätt ordentligt, men det var som att Vendela förstod att han inte gjorde det med mening för hon blev inte ledsen.

Till middag gjorde jag en jättegod lax med tomatsås och vitlöksris. Jag är egentligen inte så förtjust i varma tomater, men det här var kalasgott. Och enkelt att laga med sånt man ofta har hemma. Skulle behöva fler såna recept!

Under dagen hann jag med en sväng med dammsugan och nu på kvällen har jag tvättat. Nu ska jag lägga mig i sängen och läsa en bok, något jag inte har gjort på väldigt många år. Jag har inte riktigt funnit ro till det när jag haft mycket att göra, dessutom har jag ingen sänglampa, vilket gör det hela ännu svårare...

Ska läsa in mig lite på morgondagen lektion också.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0