Tillbaka!

Det var några hektiska dagar där innan jag, Emma och Vendela gav oss iväg till Finland och min mormors stuga. Men nu är vi tillbaka och jag är redo att ta tillvara på mina sista semesterveckor!
 
Resan till Finland gick jättebra. Båten, körandet och alltihop, trots att jag körde själv och det var rätt långt att åka. Veckan hos min mormor gick också jättebra. Förra året blev ju Vendela biten i ansiktet av mormors hund, men den här gången hade vi med oss munkorg till honom så det var inga problem alls. Han hade inte korgen många gånger heller, utan han höll sig på avstånd från Vendela och hon gick inte fram till honom.
 
Vi hade väl inte så där strålande väder direkt, men vi bastade och badade ändå. Både Emma och Vendela blev sjuka i början av veckan, men mot slutet mådde båda bättre och Vendela blev äntligen den där glada ungen hon brukar vara.
 
Förutom allt trevligt med god mat, badande och spelande så tvingades vi stå ut med ungefär 7000 myggor också. Men när Vendela stördes hon inte av myggbetten så mycket längre och kunde faktiskt sova hela nätterna igen. Dessutom hittade jag nån salva på det finska apoteket som innehöll antihistamin och det verkade göra susen! Vendela råkade dessutom göra ett helt getingbo förbannat så hon fick två stick, ett på armen och ett på magen. Maken till förbannade getingar har jag aldrig sett! Men med supersalvan blev det inte ens svullet där hon blev stungen.
 
Vi fiskade en del också. Första fiskarkvällen fick vi två miniabborrar och en mört, men mörten rymde från hinken och sen släppte vi ut abborrarna igen. Andra fiskarkvällen ösregnade det och Vendela var väl inte helt imponerad av fiskandet just den kvällen, särskilt inte när vi inte fick ens ett napp. Men den tredje kvällen fick vi tre miniabborrar igen. De två första döpte Vendela till Edwin och Vendela. Den tredje fick heta Cissi, men dens liv fick ett abrupt slut då den svalt hela kroken. Edwin och Vendela däremot släppte vi tillbaka för de var verkligen abborrbebisar.
 
Trots bortkopplingen från omvärldens och Vendelas eviga klängande på mig så trivdes jag rätt bra uppe i stugan. Min mormor servade oss som på hotell och vi bara njöt av ledigheten. Som tack lämnade jag kvar mina nyinköpta stövlar, vilka mormor var väldigt imponerad av. Sen tvingade jag Richard att införskaffa ett par nya åt mig så de fanns här hemma när jag kom hem. Jag ville ju inte hinna sakna dem :-)
 
På vägen till Finland åkte vi till Åbo och på vägen hem åkte vi från Helsingfors. Hemresan var klart trevligast med god mat och ett enormt lekland i konferensanläggningen. Det fanns flera bollhav, springbilar, hoppborg, karusell och en massa annat att leka med. Vendela sprang runt och lekte själv medan jag och Emma spelade kort.
 
Två migränanfall fick jag under resan. Det första när vi åkte till båten i Sverige (genom Stockholm i rusningstrafik) och det andra när vi åkte till båten i Finland (genom Helsingfors i rusningstrafik). Fanken vad jag inte är stresstålig alltså!
 
Förra gången när vi åkte bort en vecka ifrån Richard så blev Vendela extremt mammig när vi kom hem igen, men den här gången var det verkligen tvärtom. Vendela pratade med pappa varje kväll innan vi la oss och när vi kom hem har det varit "Pappa, pappa, pappa" hela dagen. Och lite Tuborg förstås! "Tuboj, ja älkar dig!".
 
För egen del slocknade jag när jag kom hem och sov i över två timmar i streck. Man blir nog lite tröttare än man tror av att vara "ensamstående" och ta alla nattvak själv. Nu blir det snart sängen igen. Jag ska ladda upp lite bilder från sommaren på bilddagboken så småningom. En bild säger ju mer än tusen ord!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0