Pengar

När jag väntade på skattepengarna tänkte jag på det där man brukar säga om att pengar inte gör en lycklig och tyckte nog att det uttrycket inte stämmer. Det är klart man blir lyckligare av att få ett tillskott i kassan (i det här fallet 13 000 kr).

Idag känns det inte likadant. Utan att göra något speciellt roligt och lyxigt har vi spenderat 10 000 av pengarna och jag kan ärligt säga att jag nog känner mig olyckligare än innan. Jag såg ju framför mig hur mycket pengarna skulle räcka till, allt jag skulle unna mig. Istället blev det en gräsklippare, en Finlandsresa, en handling på Willys, några små nödvändiga inköp (som ett linne och blekningsmedel), två middagar ute, en påfyllning av gasoltub och en sent betald dagisräkning. Så kul var det! Det blev varken någon pool eller studsmatta till Vendela som jag tänkt! Det känns verkligen SÅ SURT!

Men det är väl bara att acceptera att livet som vuxen inte är roligare än så! Dessutom måste vi köpa en ny dvd-spelare också då den gamla dött. Jag ska iallafall försöka spara en tusenlapp till nästa lön så att det finns en början till ett sparkapital. Får väl se hur det går...

Även om pengarna börjat sina så är har de ju inte bara använts till tråkiga saker. I torsdags bjöd jag ut Richard och Vendela på kinarestaurangen. Vendela fick en egen meny och hann bara öppna den innan hon såg en bild på sushi och absolut skulle ha det till middag. Jag och Richard körde på en riktigt smaskig biff med thaikryddor istället. Jag tänkte att sex bitar sushi var lagom till Vendela, men de slukade hon innan jag och Richard ens hunnit igenom vår förrätt. Då kom servitören ut med lite extra laxbitar till Vendela som hon också åt utan problem. När det var dags för efterrätt fick hon en glasskula med chokladsås och den gick också ner. Ibland undrar man ju hur mycket som får plats i hennes lilla mage! Jag har visserligen aldrig sett henne med en större spännbuk än då, så hon nådde väl något slags max.

Igår eftermiddag efter skolavslutningen åkte vi till Barkarby för införskaffandet av gräsklippare. Vi var inte helt ense om vilken prisklass klipparen skulle ligga i, men eftersom det var "mina" pengar så använde jag min vetorätt och det blev en billig variant som funkade alldeles utmärkt att klippa gräsmattan med! Vi köpte gödsel också så vi kan gödsla gräset nästa gång det vankas lite regn.

När vi handlat färdigt gick vi in på Ikea för att prova deras sommarbuffé. För 198 kr fick vi tre så mycket sill, potatis, lax, ägg, ostpajer, rostbiff, potatissallad, bröd, ost, köttbullar, korv, rabarberpaj och fruktsallad vi kunde äta. Och gott var det! Inget snålande på kvaliteten alls, utan det var goda och vällagade rätter. Helt klart värt varenda krona! Dessutom fick vi tre paket kex i utgången om vi lämnade in klistermärkena som visade att vi betalat för buffén.

Igår var det fullt ös hela dagen. Jag fick sovmorgon till tio, men sen var det storhandling, städning, gräsklippning, hårfärgning och matlagning som gällde. Klockan sex kom mina vänner från mammagruppen hit för en grillmiddag och påföljande utekväll på Aronsborg. Jag hade vansinnigt roligt! Jag var egentligen inte alls upplagd för att gå ut, men jag är så väldigt glad att jag gjorde det ändå. Jag har kul från första till sista stund och jag dansade massor! När jag och Cissi gick hem från bussen var det nästa helt ljust ute och fåglarna kvittrade. Det är en speciell känsla när allt är så där tyst och vackert och jag insåg nog lite hur bra jag ändå har det. Man måste nog tänka på det ibland.

Dagen idag har inte varit riktigt lika rolig. Jag har varit bakisskakis och haft huvudvärk, men jag har ändå lyckats klippa gräset på utsidan av häcken. I övrigt har jag mest lidit mig igenom dagen och börjar väl nu först känna att jag är på banan igen. Men det var det värt!

Nu ska jag snart äta glass och titta på nån film. Imorrn väntar sista arbetsdagen på sju veckor! Jag ska verkligen försöka leva i nuet under de veckorna och inte tänka på att de går alldeles för fort..

Trots att jag fortfarande har lite ont i huvudet så mår jag fantastiskt bra, inuti liksom!

Tack alla mina fina vänner och läsare för att ni finns!


Kommentarer
Postat av: tant tina

stackars lilla V, ingen pool till sommarn. Kanske "tant" Stina kan hjälpa till. Jag lyckades peta in all skatteåterbäring på mitt sparkonta. Köp du pool, säg vad den kostar, så löser vi det.

2012-06-11 @ 16:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0