Är det över nu?

Det här var då den mest jävliga magsjukan jag nånsin stött på!

Richard ligger fortfarande och hans mage funkar inte alls. Han var uppe lite igår, men är tillbaka i sängen idag.

Vendela var lite knepig igår på dagen. Hon åt en smörgås på förmiddagen och en isglass på eftermiddagen, men det var allt på hela dagen. Drickandet var det också dåligt med, men hon fick iallafall i sig lite emellanåt. När hon fått på sig pyjamas och precis skulle i säng så började hon kaskadspy igen! Sen spydde hon ordentligt två gånger till och hon var riktigt matt efter det. Hon vägrade dricka eftersom hon insett att när hon dricker så kräks hon igen. Jag ringde 1177 för att kolla läget, men enligt sköterskan jag pratade med var det tydligen inte ovanligt att magsjukevirus orsakar kräkningar i flera dagar. Så länge allmäntillståndet var okej så behövde vi inte åka in.

En erfarenhet rikare efter uttorkningsdramat hade jag koll på hennes blöja under gårdagen och eftersom hon, när hon gick och la sig, inte kissat på sex timmar tvingade jag i henne lite vatten. Vätskeersättning går inte alls längre, utan det är vatten eller saft som gäller. Hon var verkligen hysteriskt ledsen och det är inte lätt att få i en tvååring vätska om hon vägrar dricka. Men till sist gav hon med sig och drack två klunkar. Sen väckte vi henne varannan timme under natten och tvingade i henne några klunkar vatten till. På morgonen hade hon tack och lov kissat igen. Kvällen blev inte lättare av att hon hade spytt ner Nasse och därför inte kunde få ha honom i sängen. I vanliga fall kan det funka med en reservnasse, men igår var det inte bästa utgångsläget för förhandling. Men till sist accepterade hon reserven iallafall.

Idag har hon varit som en annan unge! Hon dricker duktigt och hon åt till och med en portion med kokt torsk och ris till lunch. Så kanske, kanske är vi på väg åt rätt håll igen!

Nu sover hon middag och jag ska passa på att dammsuga det här äckliga huset. Ingen har ju riktigt gjort nånting åt skiten på nästan två veckor. Ja, förutom tvätten och toan då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0