Lätt kaotisk morgon

Som svar på Stinas kommentar så drabbades Vendela av uttorkning imorse. Hon vaknade inte förrän halv åtta (bra mycket senare än andra mornar) och ville dricka, vilket hon självklart fick. Hon svepte ett glas vatten på en gång, men var nöjd med det. Jag tog upp henne ur sängen, men då ställde hon sig i ett hörn och bara tittade in i väggen. Då bar jag med henne in till oss för lite morgonmys, men då somnade hon på en gång. Jag blev lite orolig, för det är ju inte likt henne, men samtidigt reagerade hon i sömnen när man rörde vi henne och vi tänkte att hon nog bara var slut efter att ha varit sjuk i så många dagar. Hon sov i nån halvtimme till innan hon vaknade igen, gav mig en puss och sen bad om vatten igen. Ytterligare ett fullt glas slank ner utan några problem, men hon ville inte ha mer än så.

Sen gick jag till vardagsrummet för att ringa och när jag kom tillbaka låg Vendela på golvet - och sov igen?! Då blev vi oroliga på riktigt, men hon vaknade när vi lyfte upp henne och då fick hon vätskeersättning och drack upp allt på en gång, alldeles skakis. Sen dess har hon varit mycket piggare och har druckit lite allt möjligt under dagen samt kissat massor, så systemet verkar funka igen. 

Det är svårt att inte anklaga sig själv i en sån situation. Jag visste att risken för uttorkning är stor för så små barn när de kräks och har diarré och ändå så blev hon uttorkad. Men igår kväll var det inget fel på allmäntillståndet. Hon drack kanske inte så mycket som jag hade velat och ratade totalt vätskeersättning, men hon kissade under hela dagen. Med facit i hand borde jag ha väckt henne under natten och gett henne vatten att dricka, men jag visste inte att hon skulle bli så dålig så fort. Jag törs inte ens tänka på vad som hade hänt om hon sovit lite till och inte fått det där första glaset vatten.

Hela dagen har gått på halvfart. Hela familjen lever på nudlar, vitt bröd och blåbärssoppa och ligger vi inte i soffan så ligger vi i varsin säng.

Nu ska jag gå och lägga mig och hoppas att morgondagen blir bättre än idag. Jag måste dessutom ner till vårdcentralen till halv åtta för att få ett läkarintyg. Nu kräks jag visserligen inte, men det är lite märkligt att de vill ha ner folk med magsjuka dit för att ge läkarintyg. Vissa saker (till personer som i princip aldrig är sjuka annars) kanske man kunde ta bara över telefon kan man tycka...

I natt är jag iallafall inte orolig för Vendela. Hon har kissat ordentligt hela dagen och har varvat vätskeersättning med vanligt vatten, pärondryck, mineralvatten och isglass. Så någon uttorkning lär det inte vara risk för längre. Hon är dessutom liiiite bättre i magen, men långt ifrån frisk.

Kommentarer
Postat av: tant tina

Du skall inte ha dåligt samvete för det. Du är bara en erfarenhet rikare. Alla lär sig, och nästa gång kommer du att tänka på det lite tidigare. Flickan mår ju bra idag. Ja, uttorkning går väldigt snabbt på småbarn. Det finns ett väldigt enkelt knep att kolla vätskebalansen. Greppa med tummen och pekfingret på handen eller armen, nyp till lite lätt, släpp. Huden skall genast återgå till det normala. Blir vecket kvar............ vatten

Kram

2012-03-21 @ 08:41:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0