Tre dagars semester

Då var vi hemma igen, efter tre dagar borta.

Vi åkte i torsdags morse så snart vi vaknat. Det blev frukost från Ica eftersom huset var helt tomt på allt som kunde likna frukost. Inte ens knäckebröd fanns det kvar!

Under resan blev det ett stäcka-på-benen-stopp, ett lunchstopp och sen ett stopp i Lerum-trakten där jag skrev på säljkontraktet på Dandelion. Så nu är min fina häst inte min längre. Lite sorligt känns det, men jag vet ändå att jag gjort rätt! Och hon verkade trivas jättebra med honom, så det känns superskönt!

Vid sex-tiden anlände vi till Gothia towers i Göteborg. Efter att ha packat upp oss på det jättefina rummet på 14:e våningen begav vi oss ut för middag på kinarestaurang. Tillbaka på rummet blev det lite tv-tittande och sen somnade jag och Richard. Vendela höll i gång till närmare halv tolv innan hon till sist kapitulerade. Hon gillar verkligen inte att sova i samma rum som någon annan. Hon försökte verkligen sova, men varannan minut reste hon sig upp och sa "Mammaaaaa".

På fredagsmorgonen vaknade jag och Richard vid kvart över åtta, medan Vendela sov vidare! Trots att vi pratade, gick på toa och förde annat liv så vaknade hon inte! Hon som är världens mest lättväckta här hemma och aldrig sover längre än till sju!

Efter att vi ätit en riktig höjdarfrukost (verkligen den bästa hotellfrukosten jag nånsin ätit) upptäckte vi att i mässhallarna som låg i samma hus som hotellet hade en baby- och barnmässa just när vi var där. Så jag och Vendela ställde oss i kö dit medan Richard gick ut på stan och kikade i musikaffärer. Vendela tyckte mässan var jätterolig och hoppade studsmatta, dansade disco-dans, byggde med klossar, ritade på väggen och en massa annat skoj. Det var precis lagom med folk, men jag hade gärna gå lite där jag själv ville, inte bara där Vendela ville gå. Jag lyckade iallafall handla två tröjor och en klänning till Vendela från kameleont. Jag försökte köpa en mössa också, men Vendela vägrade hjälpa till och prova ut rätt storlek, så det fick vara.

Vi kom ut från mässan med en himla massa ballonger, för hon skulle ju ha en ballong från varenda utställare som delade ut såna!

Lagom efter mässan mötte min vän Evelina upp oss vi hotellet. Tillsammans gick vi till ett litet franskt café för en kanongod lunch och ännu godare eftermiddagsfika. Vendela var på topphumör hela tiden och eftersom klockan började bli mycket fick hon hoppa över sovandet och vi gick direkt till Universeum. Där spenderade vi några timmar med diverse fiskar, reptiler, apor och andra spännande djur. Men roligast var polisbilen! Vendela lekte med den hur länge som helst och det var absolut roligast att sitta i framsätet och köra med sirenen. Men hon var vänlig nog att flytta till baksätet så fort det kom något annat barn som ville sitta fram, men så fort det barnet gått sprang hon snabbt tillbaka till framsätet. Sen lekte hon lite astronaut och inhandlade några smådjur i souvenirshoppen.

Väl tillbaka på hotellet hann vi med en tupplur på cirka en timme innan vi tog spårvagnen till andra sidan stan för en middag på ett riktigt kötthak! Det fanns i princip bara nötkött att välja på och priset var lika saftigt som köttet, men gott var det! Och Vendelas korv med pommes frites kostade 45 kr, vilket jag tycker är helt okej. Bara för att vuxenmaten är dyr behöver ju inte barnmaten vara det också. Så exklusivt är det inte med korv.

Därefter blev det spårvagn tillbaka till hotellet och lite film i sängen innan vi slocknade. Vendela var även denna gång vaken längre än oss, men runt tolv sov även hon.

Idag vaknade jag och Vendela runt åtta och jag tänkte att vi skulle bege oss ut och kika runt på hotellet medan Richard sov lite till så han skulle orka köra. Men det är inte lätt att få en 2-åring att vara tyst medan man byter blöja och klär på sig. Jag försökte få henne att viska och locka med att vi skulle åka hissen, men när jag nämnde hissen ropade hon rakt ut: "Åka hissen!". Och när jag bytte blöjan ropade hon "Bajs-kojv". Och sen kunde hon ju inte låta bli att ropa på pappa några gånger, så det blev ingen mer sömn för honom utan vi gick och åt frukost tillsammans. Den var lika bra den här morgonen!

Därefter besökte vi 23:e våningen för att kolla in utsikten och sen var det dags att plocka ihop och bege sig hemåt igen. Vendela somnade som en stock och sov i nästan två timmar. Även om hon blev lite rastlös emellanåt så skötte hon sig jättebra under bilresorna! Böcker, nassar och lite musiksagor var allt som behövdes. Och lite godis den sista biten.

Väl hemma somnade hon ovaggat vid åtta utan ett pip. Hon har verkligen inte fått den sömn hon behövt de här dagarna, men det verkar inte påverka hennes ork och humör. Tur att hon sover så bra i vanliga fall så hon har en bra grund att stå på när det blir såna här konstiga dagar.

Även om vi har haft det väldigt bra med god mat, fint hotell, roliga aktiviteter och ett fantastiskt väder så ska det bli skönt att krya ner i sin egen säng nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0