Tårtor och mer sjukdom

Jahapp. Snart är ännu en helg över. Men vad gör det, jag har ju mina softarveckor på jobbet!

Sovmorgonen i fredags blev verkligen välbehövd eftersom Vendela plötsligt började kräkas under natten. Så hon och jag satt i soffan i två timmar och tittade på Emil innan vi gick och la oss tillsammans i vår säng. Hon kräktes två gånger och hade feber under hela fredagen. Sen fick hon fem prickar på magen också och vad de innebär vet jag inte riktigt, men de verkar inte klia och inte bli fler. Hela fredagen spenderade jag i soffan med Vendela i famnen, med untantag för när hon sov. Hon var riktigt mammig och trött, men kändes inte så där jättesjuk.  

Jag fick lite lätt panik när hon blev sjuk och misstänkte att vi åkt på ännu en omgång av vinterkräksjukan. Men vi vet ingen som är sjuk i det och det är inte helt vanligt att den fortfarande härjar i maj. Så kanske var det någonting annat. Oavsett så blev det lite jobbigt med tanke på de två tårtor jag skulle göra till idag. Särskilt eftersom jag lagt ut rätt mycket pengar på dem redan och det skulle vara lagom surt att ha gått back på tårttillverkning.

Men jag ringde de som skulle ha tårtorna och förklade läget och de tyckte att så länge inte Vendela var i närheten och jag inte blev sjuk så kunde jag göra färdigt dem. Så, så blev det. När Vendela lagt sig för kvällen sanerade jag hela köket, först med rengöringsmedel och sen med sprit och sen kunde bakandet fortsätta. Halv tre var den ena tårtan klar och då gick jag och la mig. Sen vaknade Vendela vid sex och efter nån timmes filmtittande i vår säng var det bara att kravla sig upp igen.

Förmiddagen ägnade jag åt att göra färdigt den andra tårtan. Nu när båda tårtorna är färdiga känns det jätteroligt att ha gjort dem, men jag måste nog hitta nån sorts medelväg i tårtbakandet, för det börjar kännas lite tungt. Lite är det för att folk har ganska höga krav och väldiga bestämda önskemål om vad som ska finnas på dem och det tar nästan bort allt det roliga. Då blir det mer ett måste än en rolig hobby. Dessutom betalar de rätt mycket (även om ingredienserna också är dyra eftersom jag bara använder riktigt smör, dyr choklad osv) och då känns det som att allt måste vara perfekt. Båda tårtorna till idag var visserligen ganska fria, utan bestämda önskemål, men tårtfixandet innebär ändå en stress eftersom de måste vara klara en viss tid.

Så här blev resultaten från idag:







Efter att tårtorna var klara tog jag och Vendela ett bad. Eftersom badkaret behövdes göras rent innan så körde Richard maskindiskmedel genom hela system och sen sköljde rent två gånger. Dessvärre med varm vatten, vilket gjorde att vattnet inte räckte till mitt och Vendelas badande. Än mindre till en dusch efteråt, så det blev nog mitt livs kortaste dusch ;-)

På eftermiddagen åkte vi och firade Emma som fyller 16 på måndag. Sen blev den en tur till Ica och därefter hemgjorda hamburgare till middag. Kvällen spenderades halvdöd i soffan med nya Hamilton genom Telias filmbutik. Den var faktiskt mycket bättre än jag föreställt mig. Definitivt sevärd!

Nu har jag försökt ladda upp lite bilder på bilddagboken, men det går inte vidare fort. Jag gör ett nytt försök imorrn, så håll utkik: www.dayviews.se/lillaknorr

Imorrn ska jag försöka införskaffa nya gympadojor till Vendela. Det är 30% rabatt på Skokanonen i Enköping så jag tänkte kika vad de har där. Nu är det lite väl varmt för vinterkängorna..

Kommentarer
Postat av: ttant tina

grymt fina tårtor. försök hålla i ditt beslut om att dra ner på presticen, det kommer att bli bra ialla fall

2012-05-20 @ 05:12:00
Postat av: malin

hur fina tårtor som helst! vi måste träffas snart, och inte minst diskutera tårtbakning, jag vill ha lite tips =D

2012-05-20 @ 10:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0