Vår trädgård

Jag gråter varje gång jag går ut utanför vårt hus. Det ser verkligen så illa ut på tomten att orden inte räcker till!

Det jobbigaste är att vi har lagt så vansinnigt mycket pengar på stenar och gräsmatta och nu är nästan allt förstört. Det växer ogräs mellan varenda platta och rötterna spränger ut stenarna. Gräsmattan är inte ens någon gräsmatta längre utan det är mer ogräs än gräs. Och det tråkigaste av allt är att jag inte kan göra något åt det. Dels så tycker jag inte att det är det minsta roligt, särskilt inte när det har gått så långt som det nu har gjort, och dels så hinner och orkar jag inte. Just nu är det drivor med arbeten som ska rättas och betygen sätts om en vecka och då måste allt vara färdigt och i de fall eleverna måste göra kompletteringar så måste de hinna göra dem inom en vecka. Dessutom känns det som att jag är rätt ensam om att ens vilja göra nånting åt skiten och då är det ännu tyngre. Plus att jag inte ens vet vad jag ska göra. Jag är verkligen ingen människa med gröna fingrar!

Gräsmattan var på god väg förra året med regelbunden gödsling och vattning. Men sen var gräset nog för långt när vintern kom så i år så har det liksom inte orkat ta sig fram genom det gamla gräset. Plus att vi inte klipper regelbundet eftersom vi inte har någon gräsklippare och därmed kapas det sköra gräset alldeles för mycket när det väl klipps, vilket gör det så väldigt svagt. Idag har jag iallafall krattat hela skiten och fått bort två säckar med gammalt gräs. Blåsorna i händerna är inte nådiga, men det känns iallafall som att jag fått någonting gjort.  

På torsdag åker jag och införskaffar en gräsklippare och gödsel så kanske gräset kan återhämta sig lite. Sen fuskar jag nog och kör något ogräsmedel på stenarna så försöker jag skrapa bort resterna efteråt.

Nä, vilket gnäll det blev. Men jag har inget kul att berätta, så ni får vänta på morgondagens inlägg om ni vill läsa något mer intressant!

Kommentarer
Postat av: ttant tina

ja, det ÄR mycket jobb att ha en snygg gräsmatta. När du köper klippare, köp en multklipp. Inte med gräsuppsamlare. Det klippta gräset som blir liggande tillför fin näring till mattan. Och vad skall du göra med allt klipp? Köra till tippen? Gödsla försiktigt på de späda stråna och helst när det regnar, annars kan gödslet bränna resten av stråna. Bättre att gödsla lite men ofta. Utom i juli, då vill inte gräset ha mat.

2012-05-30 @ 06:45:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0