Lillasyster

Skrivet i lördags, men mobilappen verkar funka så där...

I torsdags kom min bror hit för att vara barnvakt till Vendela medan jag och Richard åkte till Kista för ett ultraljud. Det var inget medicinsk ultraljud, utan vi betalade det själva för att få reda på könet och för att se att bebisen mådde som den skulle.

Jag har egentligen alltid varit emot att ta reda på könet i förväg, men med erfarenheten av min första tid med Vendela så känner jag att jag verkligen vill förbereda mig så mycket som möjligt mentalt på vad som komma skall. Det är få saker man kan veta inför förlossningen, men könet är det möjligt att ta reda på och därför gjorde vi det. Nu vet vi att en lillasyster bor där inne och på nåt sätt blev ultraljudet för mig att faktiskt börja känna något för livet i magen och att börja längta på riktigt. Sen hade det inte spelar någon roll vilken sort det var därinne, utan jag ville bara veta och nu gör jag det :)

Direkt efter ultraljudet gick vi in på Kappahl och handlade lite bebiskläder. Det var fasligt vad små de var! Jag trodde på allvar att byxorna vi köpte var nån kortare sommarvariant, men så var inte fallet. På nåt sätt känns det overkligare med något så litet den här gången, men det är nog för att vi har en så stor att jämföra med. De kläder vi köpte till Vendela såg gigantiska ut när vi la den bredvid bebiskläderna!

Igår ägnades dagen först åt pluggande. Sen städade jag och Vendela insidan på min bil och efter dusch och ombyte åkte vi hem till Cissi och Edwin. Vi hade lite mammaträff där innan alla mammor gick ut och åt på Vina deli. Eftersom Cissi var ensam hemma med Edwin så fick Vendela följa med som lekkamrat. Sen vet jag inte om de mest lekte eller bråkade tillsammans...

Middagen var trevlig och maten smakade helt okej. Jag hade kanske förväntat mig en lite gräddigare skaldjursgryta än den tomatbas den var gjord på, men det var godkänt. Servicen däremot var väl kanske inte den bästa...

Idag har jag nästan känt mig bakfull. Kanske beror det på att jag fick en rätt smärtsam natt efter för mycket stillasittande på restaurangen. Jag har iallafall haft ett ovanligt tungt huvud med en halvjobbig huvudvärk. Trots det har jag pluggat som en tok. Fast jag läser och läser och läser så känns det som att antalet sidor aldrig minskar! Men nu har jag iallafall deltagit i alla webdiskussioner för den här gången så jag hoppas iaf att jag ska bli godkänd på den biten.

Vendela har bjudit på en hel del skratt idag. Först sa jag åt henne att hon fick plocka ut åtta godisar ur den stora godisskålen och lägga i en mindre skål. Och det gjorde hon utan problem, men när hon var klar ställde hon den lilla skålen på bordet och tog med sig den stora till soffan och hennes film...

Nästa skratt kom när jag frågade om hon kunde stänga av filmen själv när det var dags för sängen. Det kunde hon såklart och tog fjärrkontrollen och tryckte ner den under kudden bredvid sig. "Men jag vill inte stänga av" var kommentaren...

Tidigare på dan var det dock lite mindre skratt. Richard mekade nån gitarr i källaren och jag satt och pluggade i köket medan Vendela tittade på barnprogram. Sen kom hon inte till mig och sa att hon hade klippt håret. Och mycket riktigt, i soffan och på mattan i vardagsrummet låg det hår i drivor. Både långa testar och lite kortare tussar. Både jag och Richard blev alldeles bestörta och Vendela blev nog rätt ångerfull när hon såg våra reaktioner. Som tur är så har hon väldigt mycket hår och en stor del var uppsatt i tofs på huvudet så det nådde hon inte. Det ser mest ut som att håret har tunnats ut lite, även om det på högersidan sticker ut några korta "stubbar".

Nu ska jag lägga mig för ikväll. Imorrn är det sista lovdagen så då ska jag passa på att rätta allt det där jag skjutit framför mig hela veckan. Sen blir det nog en tur till soptippen också. Och städning på dagis...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0