Helsingforskryssning

Man kan ju lätt säga att den här veckan varit halvt hysterisk! I måndags började dagen med en körlektion i Enköping. Sen direkt upp till mor och far för att "bara" fixa färdigt stallets bokföring, vilket jag räknat med att skulle ta max en timme.... Sex timmar senare kunde jag äntligen åka hem.... I tisdags rättade jag hela förmiddagen och på eftermiddagen hade jag en tid på mödravårdscentralen och fick för första gången höra bebis hjärtslag. Det kändes lite "Jahapp, och sen då?". Det är ju helt klart roligare att vänta sitt första barn än nummer två. Vad säger hjärtslagen liksom? Jag vet redan att den lever eftersom den har en väldig akrobatträning i magen emellanåt. I onsdags ökade jag tempot lite till. Först hade jag uppkörning i Sala för utökad B-behörighet. Jag var så in i döden nervös av någon anledning och klantade till det med både det ena och det andra, men eftersom jag var en så god terapeut till förarprövaren och hans problem så ordnade det sig ändå och jag klarade mig. Bilskolläraren sa sen efteråt att han aldrig haft någon som misslyckats med provet, så det var nog inte så svårt trots allt. :-) Efter uppkörningen blev det en snabb lunch på donken och sen direkt hem, packa det sista och sen hämta Vendela på förskolan. Morfar skjutsade ner oss till stationen och sen tog vi tåget till stan och tunnelbanan till Silja line där vi mötte upp Richard och begav oss iväg på vår Helsingforstripp. Första kvällen åt vi buffé och deltog i en massa aktiviteter med Vendela. Hon är ju hysteriskt rädd för människor i dräkter, men hon flydde inte i panik den här gången utan bara smög iväg en bit bort så fort hon fick se Mumintrollet. Kvällen var urmysig och vi somnade ovaggade allihop rätt tidigt på kvällen. I torsdags vaknade vi ganska sent och åt en lång och god frukost på buffén innan vi gick i land i Helsingfors. Vi lyckades krångla oss fram till kyrkogården ihopp om att kunna mata ekorrar med de medhavda jordnötterna. Men korrarna verkade ha andra planer. Vi såg bara två stycken och de var väldigt skygga. Däremot fick vi mata några fåglar direkt ut händerna (inte Vendela dock eftersom hon var på riktigt tjurarhumör och satt och grinade i vagnen halva förmiddagen). Vi tände ett ljus på min gammelmorfarsgrav och gick sen för att äta lunch innan vi promenerade tillbaka till båten. Vädret var väl inte tipp topp, men det var inte alltför ruskigt åtminstone. På vägen hem däremot var det nog en mindre orkan över Östersjön för det gungade nåt så hysteriskt. Dessutom hade vi hytten precis över motorerna och ett tag under natten trodde jag att hela hytten på allvar skulle skaka sönder. Sova var det inte tal om då sängen krängde hit och dit och dessutom skakade hysteriskt. Vendela sov dock gott så det var ju ändå skönt. Middagen igår blev på köttrestaurangen.Jag och Richard delade på en rejäl köttallrik med oxfilé, fläskfilé, nåt lammkött och ankbröst. Ingen av oss åt ankan, men vi blev proppmätta ändå. Som sås serverades en helt utsökt vitlökssås tillsammans med hela rostade vitlökar. Vendela åt spagetti med köttfärssås och verkade nöjd hon med. I morse kände jag mig mer död än levande när det var dags att stiga upp för att hinna äta frukost innan båten var i hamn. Vendela hann leka en stund till i bollhavet och hon var väldigt ledsen över att behöva lämna båten. Hon tyckte att vi skulle åka mer och jag kan bara hålla med henne. Det blir nog fler resor under våren. Det är trevligt med god mat och bara kravlöst umgänge. Dessutom är det skönt att komma hemifrån ibland, även om man inte åker så långt. När vi kom hem slocknade vi alla tre - Vendela i sin säng och jag och Richard i soffan. Sen blev det så klart bråttom eftersom Vendela hade en tid på bvc på eftermiddagen. Men vi hann med den också. Sen blev det lite middagsinhandlning och en tur till Lindex för att spana in den ursöta jackan som jag nog kommer att köpa som "finjacka" till Vendela i vår. Ska bara vänta in nästa lön först. Den här verkade försvinna som smör i solsken... Men så har jag ju vabbat i januari också, så den var ju inte direkt skyhög (som om den nånsin är det?!) Senare under eftermiddagen städade vi övervåningen och sen har jag jobbat lite mer åtgärdsplaner. Jag ska nog ordna några till innan jag lägger mig så jag kan ägna resten av helgen åt plugg. Nästa inlämningsuppgift ska ju vara inne på måndag igen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0